söndag 20 januari 2013

uppdragsjakten



Jag fick ett erbjudande om ett uppdrag en bit utanför Luleå för en tid sedan, genom teknikkonsultföretaget jag börjar på nästa vecka. Vad själva uppdraget gick ut på eller vilket företag det gällde är ointressant nu eftersom jag inte fick det, med motiveringen att jag var för överkvalificerad. Många däruppe höll tummarna för att jag skulle få det och vissa erbjöd sig till och med att ringa sina kontakter för att "putta på" i beslutsfattandet, vilket både uppskattas väldigt mycket och gör mig lite lite generad.

Balansgången mellan okvalificerad och överkvalificerad är svår då man å ena sidan vill kunna allt för att kunna bocka av varenda krav i ansökningarna, men å andra sidan vill man kunna lite för lite för att lära sig och visa framfötterna.
Tips från coachen: Se till att du inte kan allt som eftersöks - ta tillfället i akt att öva på att sälja in dig själv och kanske lära dig något nytt istället. 
Dessutom vill man jobba mot sina mål, så det där man inte kan ska gärna vara något som tar en lite närmare de målen. Jag som alltid jobbat på karriärstegen och kontaktnätet har också fått lägga till en faktor i spelet, någon som gör mig lite mindre benägen att flytta med en dags varsel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar