tisdag 19 februari 2013

Kom förbi och snacka lite skit!

Idag står jag och representerar på arbetsmarknadsmässan på KTH, något jag måste tipsa om att gå på! Det var ju genom en sådan här mässa jag fick jobb.

"Kom förbi och snacka lite med oss!" brukar det stå på affischer och inbjudningar, men snacka lite skit kan man ju inte gå omkring och göra med folk man hoppas på vill anställa en sedan. Hittills kan jag avslöja att ja, det svåraste är att som besökare hitta på kloka frågor att ställa till alla företag man möter på mässor som denna, men det svåraste som utställare är att snabbt formulera ihop en kort och inspirerande sammanfattning på frågan "vad gör ni?". Risken är att det som kommer ut låter som en väl inövad slogan direkt från hemsidan, klämkäckt avrundad med "så frågan är; vad vill du göra?".

Arbetsmarknadsmässatips nummer ett: Sätt ord på vad du vill göra, undersök om företagen gör det och ha med fler än ett CV. Nummer två: Sätt ord på hur du vill ha det (projektgrupp eller själv, resa mycket eller lite, kan du tänka dig att flytta för ett jobb, konsult eller fast osv), och undersök hur arbetsförhållandena ser ut på företagen.

För den avancerade: sätt ord på vad du vill göra och hur du vill ha det om fem år, och fundera ut vad du behöver göra idag för att nå dit. Förmodligen hamnar du inte på ditt drömjobb direkt, men förhoppningsvis ett jobb som öppnar dörren dit.

Nej nu ska jag hem och raka benen (alternativt fästa en miljon Swarovskikristaller och kalla det en de la Renta-kreation), ikväll är det bankett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar