torsdag 4 april 2013

motivation

Efter ytterligare tre dagar på kurs har jag verkligen fått chansen att öva på mina senaste insikter, framförallt det där om irritation - som jag till slut lyckades omformulera till uppgivenhet, och i vissa fall blev det ju faktiskt nästan komiskt. Givetvis har alla olika sätt att lära ut och alla har olika sätt att lära in, men jag får bita mig lite i tungan för att inte, som så poetiskt formulerat, spy galla över det över er. Det är en konst att lyckas förtrolla sin publik, fånga deras uppmärksamhet och få dem att vilja höra mer. Låt oss sluta oss till att jag imponeras av de som har förmågan. Därför ska vi prata motivation. 

Klicka på Läs mer under bilden.  
,,
              Motivation is a psychological feature that arouses an organism to act towards a desired goal and elicits, controls, and sustains certain goal directed behaviors. It can be considered a driving force.
Wikipedia såklart

Vad är din drivkraft? En förhållandevis frekvent ställd fråga som jag tycker ställs lite fel. Personligen har jag många drivkrafter, olika beroende på vad målet är. Delvis måste jag erkänna att "jag vill vara bäst" har en del i dem, men drar man det till sin spets innebär det för mig "att kunna tillräckligt för att känna mig trygg och säker i det jag gör", och "vara den person som folk omkring mig känner att de kan komma till för att få stöd i det de gör".

Att bli motiverad under en kurs eller utbildning är en annan femma. Jag blir motiverad av utmaningar, uppgifter jag känner att jag kan klara av om jag ger mig den på det. Jag blir motiverad av att mina insatser uppmärksammas, ja, jag tycker om att få höra att någon annan ser att jag är duktig, det är ett steg på vägen till att vara "den där personen". Jag blir också motiverad av någon annans engagemang och entusiasm. Där ser jag förövrigt en chans att förstå hur folk runt omkring mig kan komma att känna sig om de kommer till mig med frågeställningar som jag ska förklara.

Saknas dessa faktorer är jag förmodligen helt omotiverad. För mig räcker det inte att kursen är obligatorisk även om det gör att jag såklart fattar att jag måste vara på plats och göra vissa anteckningar, men chansen att jag faktiskt lär mig något har däremot minskat drastiskt. Att veta detta hjälper både mig och, genom feedback, förhoppningsvis kursens framtid.

Tänk efter vad som motiverar dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar