tisdag 16 april 2013

OM: konstruktiv kritik


Att ge kritik är inte alltid det enklaste, men ibland enda möjligheten att kommunicera ett problem som behöver lösas. Problemet kan bestå i tex en situation som uppstått, ett samarbete som inte fungerar som det ska, eller en aktion som antingen medvetet eller omedvetet fått negativt utslag. Efter många projekt och grupparbeten på olika nivå, med olika storlek och betydelse, har jag dragit vissa lärdomar.

Generellt brukar man säga att det man bör tänka igenom innan kritiken ges är:

+ Är det nödvändigt?
+ Är det sant?
+ Kommer det hjälpa?
+ Är det av vänlighet/omtanke?
Svarar du ja på dessa frågor innebär det oftast att kritiken kommer att tas väl om hand och den kritiserade känner sig inte så kritiserad som föreslagen ett samarbete mot en förbättrad situation. En person som känner sig orättfärdigt kritiserad får ofta taggarna utåt och känner sig vare sig bekväm i samarbetet eller vilja förändra något. Istället bör man:

Ha ett mål
Tro inte att du kan byta grundpelare hos personen i fråga, förvänta dig istället att personen förstår vad du menar och tar till sig det du säger.

Begränsa dig
Samla inte på dig en lista med förändringspunkter att dränka personen i. Ändlös kritik är trögsimmad.

Ha tillräckligt med tid
Be om ett möte i en så lugn och störningsfri miljö som möjligt och kontrollera att personen inte är tidspressad vid samtalstillfället.

Tänk igenom inledningen på samtalet
Så att personen inte från första stund går i försvarsposition.

Ha goda intentioner
"Är det av vänlighet/omtanke?" tål att nämnas igen. Det är viktigt att själv vara på det klara med vad syftet är, och vara tydlig med att det är för att tillsammans skapa en bättre situation för att behålla en bra relation med din motpart.

Förklara syftet
Formuleringar som "jag känner att..." och liknande har visat sig ha större genomslagskraft och är svårare för din motpart att argumentera emot.

Lyssna
Om någon får kritik så behöver de också tid att reflektera över och smälta detta. Märker du att personen verkar vilja ha en stund för sig själv kan du fråga om ni ska hämta en kopp kaffe, men fokusera det pågående samtalet till mötesrummet.

Fokusera på framtiden
Fokusera framåt genom att låta kritiken sjunka in och lägga eventuell coachning vid ett annat tillfälle. Många behöver få lösa detta själv, andra vill lösa det tillsammans. Fråga om personen vill att ni tillsammans ska arbeta fram en lösning senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar