fredag 19 april 2013

Våga mingla

Med anledning av att jag vid den här tiden är på AW med nygamla arbetsgruppen lite oförhappandes och utan att känna en kotte tänkte jag säga några ord om att våga mingla.

Jag har alltid arbetat med min lite blygare sida och ofta övertygat henne om att det blir så mycket roligare om hon bara gör som tuffjag säger. Lite som ängeln och djävulen på allas våra axlar. Inledningsvis gillade jag när tuffjag vågade heja på någon ny, säga något på lektionen, eller vara jättetuff och luncha med några andra. Nuförtiden är blygjag och tuffjag ganska samspelta och resultatet är en ganska skönt avslappnad brajag som till exempel vågar flytta till en förort till Rom helt själv, eller Milanos Bronx, eller bara gå på leisure AW med folk jag aldrig träffat, men samtidigt kunna umgås med mig själv och uppskatta mitt eget sällskap.

Förutsättningar: Du känner inte någon.

Rookie: Inte bara ditt tuffjag vinner mark på att våga mingla med nya människor. Helhetskonceptet "Du" vinner på att lära känna de du jobbar med under lite mer avslappnade former, du ter dig framåt och intressant, och är inte blygjags dröm att vara det där sociala proffset som alla verkar vilja prata med? Fråga vad deras arbetsuppgifter är, hur länge de jobbat, vad de gjorde innan, vad de gör på fritiden. Du pratar förmodligen med någon som vet att återgälda frågorna med åtminstone ett "och du?", och vips har du startat en konversation. Tufft.
Trick: Åk dit. Lyssna intresserat. Är du riktigt tuff går du fram till chefen och frågar hur läget är.
Medel: Du kan detta, och du börjar nu formulera strategier och syften, mål att nå och frågor att få svar på genom den lite mer avslappnade formen mingel. En som ställer frågor och följdfrågor verkar intresserad av både ämnet och personen bakom, är ämnet något du siktat in dig på på jobbet är chansen stor att du klättrar på arbetsgivarens lista över tilltänkta.
Trick: Frågor och följdfrågor. Knyt an till egna erfarenheter. Lyssna intresserat och förstå att det som nämns i förbifarten kan vara nyckeln till många dörrar.
Avancerad: Du anser dig vara proffsminglare eller tycker åtminstone att du gör det så pass ofta att du kan det som ett rinnande vatten och har redan alla trick i rockärmen, men är det inte skönt att få stanna hemma nu när du bemästrar "att mingla"? Jo. Givetvis får man stanna hemma om man helt enkelt inte har lust. Men som minglare nivå avancerad måste man också förstå att minglet inte bara är ett verktyg att lära känna sina kolleger och chefer för att lättare jobba sig uppåt eller framåt. Tänk om du bondar med någon, någon kanske har samma intresse som du, kanske blir den där önsketanken om kompissegling i sommar av trots allt?
Trick: Väl avvägd och snyggt hanterad namedropping o.dyl. En avancerad minglare kan råka ut för storhetsvansinne och bli besvärlig att samtala med för en som inte är lika erfaren, du vinner mycket på att för en stund ägna dig åt att lyssna på en mingelrookie. Lite som skolgårdens "bra kompis".

2 kommentarer:

  1. Jag saknar alla sidor av dig! <3

    SvaraRadera
  2. Aww, jag saknar att du inte är vid min sida!

    SvaraRadera