måndag 24 juni 2013

midsommar


Världens bästa affär - järnaffärn i Ramsele!
 Midsommar firades på Sandbacken och jag hade givetvis med mig kameran, så här vankas det... vad jag änkte kalla "Ångermanländska midsommarbilder" tills jag googlade fram Västernorrlands län. ...Va? Har jag haft fel jämt?

Jag tog med mig Johan och såg fram emot att få visa var jag spenderade så många somrar, var geten bodde och den nya fina tunnbrödsugnen som bor där nu istället och som har producerat världensgodastetunnbröd som Johan fått smaka. Verkstan där jag uppfunnit så många grejer, bästa fiskeplatsen, kojan som jag och Hedvig byggde och var den där grymma snökojan vi satt i hela släkten ett nyår var. Åka på byn och peka ut järnaffärn och den urgamla ICA-skylten med ICA-gubben (som tyvärr blivit uppdaterad från 1971 till 2013) och köpa glass i kiosken där jag köpte snus till pappa när jag var sju år gammal, var de där tjejerna jag lekte med bodde, var Eva gick i skolan, var man köper pärer och berätta att det var de som hade Fejska som jag fick försöka lära mig att rida med. Ridning är för övrigt ett mycket kort kapitel i mitt liv. Och varifrån stänkskärmarna började skrapa i marken sist vi var upp.

Joar gjorde för övrigt samma manöver som jag när jag specifikt bjöd Carina på godis ("hon får smaka") förförra decenniet, och köpte sig en tumring.
Vid hembygdsgården


Hantverkshuset


Vid stenåldersbyn

Dammluckekonstruktion





1 kommentar:

  1. Åh så fina bilder! hihihi ... Ångermanland...

    SvaraRadera