tisdag 28 januari 2014

eftermiddagsdippen

Alla har väl upplevt att produktiviteten går lite i vågor under dagen. Mellan tre och fyra har jag min minst produktiva stund på dagen, mätt efter då jag historiskt oftast tittar på klockan och börjar räkna efter hur länge det är kvar tills jag får gå hem. 

"Okej. Om jag började 8:15 och åt lunch i 45 minuter, då betyder det att nu när klockan är 16, har jag 8,25+8+0,75-16=1... en timme kvar!". Kort paus tills polletten trillar ner. "16! Jäklar!"


Liksom alla tisdagar och torsdagar inser jag också exakt nu att det faktiskt kurrar i magen, som en domedagens gonggong just när klockan trillar över från 15:59 till 16:00 och caféet stänger dörrarna. Ofelbart. När jag tänker efter är det kanske en medfödd bugg för jag får alltid höra att när jag var liten så var jag inte hungrig, inte hungrig, inte hungSVÄLTER IHJÄL!!!

Men vad gör man när man väcks ur eftermiddagssegheten av domedagsgonggongen? Inte kan man ju köpa sig något att stilla hunger och påföljande rastlöshet med, och vid kaffeautomaten finns det inget att stoppa i sig som inte beskrivs bättre med konsistens än viskositet

Mina små knep:


  • Drick ett glas kallt vatten. 
  • Skölj ansiktet i kallt vatten. 
  • Gå ut en sväng och få lite frisk luft , rör på dig, frys lite, få upp pulsen så vaknar du till.
  • Packa ner ett eftermiddagssnack kvällen innan, jag kör nötter eller frukt.
Har du fler tips? I'm all ears. 




1 kommentar: