tisdag 10 september 2013

i måndags



”Dimman låg tät över staden den sömniga måndagsmorgonen i september…” Stockholm visar sig just nu i vad jag kan tänka mig är en väldigt inspirerande romanatmosfär, och den här arla timmen kan lätt vara inspiration för en rysare eller en väldigt spännande deckare. Kanske var det Bond-filmen igår som lagt sig på minnet, men i det här brittvädret känner jag mig lite som om Sherlock Holmes var en kontorsarbetande Catwoman anno 2013 i mina jättetighta pressvecksbyxor och spetsiga pumps, som smidigt kryssar mellan de måndagsstressade stockholmarna och nyper åt mig en tidning i samma rörelse som jag tar upp SL-kortet och glider igenom spärren. Självklart viker jag in genom tunnelbanedörrarna medan de stängs och lurar därmed min osynliga svans (för så heter de som förföljer en). Shaken, not stirred, tänker jag när jag beställer kaffe av mig själv vid kaffeautomaten på jobbet. Jag känner att det kommer bli en bra måndag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar